Om Mediehuset Kb

Över 160 år med engagemang i det lokala samhället

En stor del av människorna i vår region läser regelbundet lokala nyheter och samhällsinformation i Kristianstadsbladets medier. Vi har också sedan starten framgångsrikt förmedlat företagsannonser och engagerat oss i lokala händelser.

Medielandskapet är i ständig förändring och därmed berörs både er och vår verklighet. Vår ambition att hjälpa er med marknadsföring består – oavsett var ni bäst når er målgrupp. Därför är det naturligt att vi, som ert lokala mediehus, har utvecklats till att bli experter på marknadsföring. Utöver våra egna starka medier erbjuder vi en mängd andra marknadsföringskanaler, formgivning, hemsidor, analys, utbildning och marknadsföringsstrategi. Vi är helt enkelt måna om att vara en trygg partner som gör att ni sparar tid och når ut till er marknad med bra resultat.

Vi har ett publicistiskt uppdrag och ansvar som vi är mycket stolta över. Att vi samtidigt får hjälpa er företag i regionen att synas och utvecklas är något vi gör med glädje.

  • Mediekanaler och partners

    Om våra egna kanaler

    I mediehuset Kb ingår Kristianstad Open, Kristianstadsbladet och kristianstadsbladet.se. Här följer information Kb:s läsare.

    Så här stor andel kan ni nå i regionen

    Räckvidd unika personer som läser vår tidning och/eller besöker sajten. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.

    Källa: Sifo Orvesto 2019. Målgrupp A-region 24 Kristianstad. Daglig räckvidd print och genomsnittlig veckoräckvidd digitalt.

    Så här stor andel når vi i jämförelse med andra medier i regionen

    Kb paket: Räckvidd unika personer som läser Kristianstadsbladet och/eller besöker sajten. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.
    Digitalt Kb: Räckvidd unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång.
    Print Kb: Räckvidd unika personer per dag. Samma person räknas bara en gång.

    Källa: Sifo Orvesto 2019. Målgrupp A-region 24 Kristianstad.

    Kristianstadsbladets läsare

     

    Kontakter: Totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.
    Personer: Antal unika personer som läser tidningen och/eller besöker sajten oavsett var i landet man bor. Samma person räknas bara en gång.
    Print: Antal unika personer per dag som läser vår tidning, oavsett var i landet man bor.
    Digitalt: Antal unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång – oavsett var i landet man bor.

    Källa: Sifo Orvesto 2019.

    Hur ser våra tidningsläsare ut?

     Ålder
    Kön
    Boendeform
    Hushållsstorlek
    Sysselsättning

    Hur ser våra webbesökare ut?

     Ålder
    Kön
    Boendeform
    Hushållsstorlek
    Sysselsättning

    Hemmaplan

    Räckvidd per kommun

    Print: Unika personer per dag. Samma person räknas bara en gång.
    Print och digitalt: Unika personer som Kristianstadsbladet och/eller besöker kristianstadsbladet.se. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.
    * = Få intervjupersoner i kommun för att vara helt statistiskt säkerställt.

    Vi når de unga

    Räckvidd olika medier i åldern 16-39 år i vår region

    Print och digitalt: Unika personer som läser vår tidning och/eller besöker sajten. Samma person räknas bara en gång. Varje unik besökare är oftast aktiv på flera plattformar.
    Digitalt: Unika personer per vecka. Desktop plus mobil. Samma person räknas bara en gång.
    Print: Unika personer per dag. Samma person räknas bara en gång.

    Nu når vi fler än någonsin

    Sanningen är att vi nu når fler än någonsin. Detta tack vare att vi har flera kanaler men framförallt för att intresset för god lokal journalistik är fortsatt stort.

    Diagrammet visar den totala summan av läsare av tidningen och besökare på sajten oavsett om det är samma personer.

    Källa: Sifo Orvesto 1999 och 2019.

    Öka din räckvidd – vi hjälper dig

    Repetition och tillskott är dubbel vinst!

    Med flera införanden och marknadsföring i fler kanaler ger din annons eller kampanj ett större intryck hos mottagaren. Dessutom når du nya läsare med fler införanden och tillskott i flera kanaler.
    Källa: Sifo Orvesto 2019

    Våra långsiktiga ägare

    Vi ingår i mediekoncernen Gota Media som arbetar utifrån en publicistisk värdegrund med stark lokal närvaro. Gota Media ägs av två stiftelser som betonar långsiktighet i ägandet och behovet av fria pressröster.

    Gota Media har möjliggjort partnerskap med exempelvis Google, Viva Media och LinkedIn. Det bidrar till att ni kan vara trygga med oss som en seriös och kunnig mediepartner.

    Vill du veta mer om Gota Media och vilka mediehus som ingår i koncernen?

    Läs mer om Gota Media här.